Influenszer marketing: minden eladó!

admin Egyéb

Manapság bárkiből lehet celeb, nem is kell különösebb teljesítményt letenni az asztalra. Elég, ha épp a megfelelő pillanatban jelenik meg valaki a tévé képernyőjént a Balaton Sound-on, vagy egy másik ismert ember társaságában mutatkozik. Egyik pillanatról a másikra nőnek ki a földből többezres követőbázissal rendelkező influenszerek, akik aztán tudatosan építkezve, megfelelő márkák együttműködéseit választva akár többmilliós havi fizetésre tesznek szert, látszólag a semmiből.

Fogalmunk sincs, kik ők, mégis követjük őket: megnézzük, mit ettek, hova mentek nyaralni, milyen ruhát viselnek, vagy éppen kivel veszekednek vagy járnak bulizni.

A követés pszichológiája: miért követjük őket, ha idegesítenek minket?

Imádunk kukkolni és nagyon szeretjük önmagunkat meghatározni, de csak valamihez képest. Szeretünk véleményt formálni és szeretjük, ha mások extremitása egyben a mi normalitásunk igazolása is. Ezért bámulunk trash reality-ket és ezért örülünk kárörvendően, ha valaki főműsoridőben elmondja, hogy ő bizony a nyitott házasságra esküszik, hiszen a saját férjünk rögtön felértékelődik. Fotelforradalmárokkal és kanapéhuszárokkal van tele az internet!

Ugyanakkor ez egy nagyon is komolyan veendő társadalmi jelenség egyik fontos lenyomata is. Míg negyven-hatvan évvel ezelőtt a norma egyértelmű és a közösség szabályai által meghatározott volt, addig mára minden rugalmas. Nincs egyetemleges jó, hanem sok-sok kicsi jó van. Megannyi választási lehetőség áll rendelkezésre, melyből magunknak kell kiválasztani a nekünk leginkább megfelelőt. A nagycsaládok egységei, az idősebb generációk megbízható iránymutatása múltba vész. Ezért ha mintára van szükségünk, keresnünk kell magunknak egyet. Szükségünk van valakire, akit követhetünk.

A közösségi média jelenlét mögött nincs semmi teljesítmény!

Leglábbis ezt gondolják sokan. Márpedig a Facebook, az Instagram olyan dinamikusan változó, a felhasználókat újra és újra kihívások elé állító platformok, melyeken hatalmas a pörgés. Ez pedig azt jelenti, hogy miközben percenként fél millió megosztás történik csak a Twitteren és a Snapchaten, állandóan érdekesnek, aktuálisnak és különlegesnek kell maradni. Mindezt úgy, hogy egyre fiatalabbak rendelkeznek egyre magasabb szintű digitális írástudással és hatalmas a verseny. A látszólag könnyű online jelenlét mögött rengeteg munka, tudatosság, tervezés, fotózási és szerkesztési ismeretek, smúzolás, kőkemény tárgyalás, nem ritkán komplett marketingteam áll.

Az influenszer marketing lényege: ha neki van, nekem is kell

A saját korukban Audrey Hapburn, vagy Gina Lollobrigida világszerte ismert és elismert állócsillagok voltak a nemzetközi sztárelitben, mégis megvoltak a maguk titkai, praktikái és volt privát szférájunk. Bizonyos szempontból elérhetetlenek voltak és nem is törekedtek másra.

Ma azonban már a világ összes pontja összeköttetésben van a többivel és a celebek, influenszerek, marketing guruk alapoznal is ezekre az összefonódásokra. Ha Katalin hercegné felvesz valamit, órákon belül kiürül a termék a teljes világpiacról. Ha Hódi Pamela bedobja a 15%-os kuponkódot, felpörög az üzlet.

Ennek oka, hogy a csábító magasélet, a fotókon látható tökéletesre szerkesztett világ számunkra elérhetetlen, megpróbáljuk megvenni azt a szeletét, ami nagyon is elérhető. Így egy-egy különleges ajándék xy cégtől, a meglepett “celebpofi” és a sok bújtatott és kevésbé eldugott reklám mellett elveszik a valódi tartalom- már ha valaha volt egyáltalán.

Védekezni kötelező!

Az online médiatartalmakkal és influenszer marketinggel szemben a kiskamasz és kamasz korosztály a leginkább elfogadó, hiszen ők azok, akik rajtunk, a szüleiken keresztül már jelentős felvásárlóerővel rendelkeznek, ugyanakkor nem- vagy nem mindig- képesek a dolgok mögé nézni.

A megfelelő “védekezés” azonban nem a tiltás vagy a tagadás, hanem a rendszeres és nyílt beszélgetés, valamint a kritikus életszemlélet kialakítása. Meg kell tanítanunk a gyermekeinket arra, hogy az élet – és benne a vásárlások is- döntések sorozata, melyben sokan próbálnak befolyásolni bennünket. De nem kell hagynunk, hogy mások mondják meg, mit teszünk. Erősítsük benne azt a meggyőződést, hogy képes felelős döntéseket hozni és bátorítsuk is arra, hogy megtegye. Ennek persze feltétele, hogy ha már döntött, fogadjuk el döntését- legyen az egy számunkra nem kívánatos barátnő, vagy valami még ennél is fontosabb.